ARTS
 

Mere action i Danish Touringcar Championship

 
03/02/07 - I 2007 ændres afviklingsformatet med mere race i bilsportens superliga
Der bliver endnu mere action, når kørerne i Danish Touringcar Championship senere i år indtager asfalten for at kæmpe om dansk bilsports mest prestigefyldte titel. Antallet af heats bliver forøget fra to til tre, den gammelkendte Super Pole får et comeback, og så skal en række andre ændringer i afviklingsformatet anspore til race, hvor hurtighed på dagen vil blive afgørende for, hvem der i sidste ende kan kåres som dagens vinder.

Ændringerne begynder allerede i tidtagningsformatet. Den meget populære Super Pole, som blev anvendt fra 2002 til 2005, genindføres. På baggrund af tiderne fra tidtagningen går de 12 hurtigste videre til Super Pole-konkurrencen, hvor de sendes alene på banen og får en omgang på tid, der skal bestemme deres indbyrdes startplacering i top 12 til det første løb.

De kørere, som ikke kvalificerer sig til Super Pole-konkurrencen, går derimod videre til den nye Last Chance, der køres på selve løbsdagen. Her får Last Chance-deltagerne banen alene i 10 minutter, og ud fra deres bedste omgangstider fordeles startplaceringerne fra nummer 13 og nedefter.


DTC får ændret afviklingsform i 2007.
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

Hidtil har DTC-afdelingerne bestået af henholdsvis en pre-finale og en finale. Finalen bibeholdes, men pre-finalen erstattes i 2007 af to kvalifikationsheats.

Det første kvalifikationsheat køres først på eftermiddagen, hvor de første 12 startplaceringer fordeles ud fra resultatet af Super Pole, mens de efterfølgende startplaceringer fordeles efter resultatet af Last Chance-kvalifikationen. Som noget nyt vil begge kvalifikationsheat få rullende start, mens finalen fortsat vil have stående start.

Det andet kvalifikationsheat vil blive kørt på samme tidspunkt, som man tidligere kørte pre-finalen på. Startopstillingen vil her være bestemt af kørernes placeringer i det første kvalifikationsheat, dog således at de otte bedste bytter rundt på deres placeringer (vinderen af kvalifikationsheat 1 vil således starte kvalifikationsheat 2 som nummer otte o.s.v.).

Efter det andet kvalifikationsheat vil der være en pause, hvor teamene kan reparere og justere på racerbilerne inden den afgørende finale. Her stiller kørerne til start i en rækkefølge svarende til summen af deres placeringer fra de to kvalifikationsheats. Er en kører eksempelvis blev nummer 1 og nummer 2, giver det summen 3, hvilket vil være bedre end summen af at være blevet nummer 2 og 3, hvilket er 5. Køreren med laveste sum får pole position.

”Vi er overbeviste om, at vi med det nye afviklingsformat, som vi har sendt til godkendelse hos Dansk Automobil Sports Union, vil skabe nogle rammer, der ikke bare gør det mere enkelt for fans og publikum at følge DTC, men også at gøre racet endnu bedre,” siger Peter Elgaard fra DTC-organisationen.

”For hver overhaling man foretager, og for hver placering man vinder i et af kvalifikationsheatene, vil man få et bedre udgangspunkt til den afgørende finale. Det skulle alt andet lige betyde, at det er dagens bedste og hurtigste racerkører, vi kan kåre som finalens vinder, når dagen er omme.”

Sådan afvikles en DTC-afdeling i 2007 – trin for trin:

Tidspunkt Kørsel Beskrivelse
Lørdag
middag
Fri træning
Lørdag
eftermiddag
Tidtagning
Super Pole De 12 hurtigste fra tidtagningen kører hver en omgang alene på banen.
Søndag
middag
Opvarmning
Last Chance Deltagerne, som ikke kom i Super Pole, får 10 minutter til at sætte deres kvalifikationstid.
Søndag
(ca. 13.30)
Kvalifikationsheat 1 Startrækkefølge: De 12 bedste fra Super Pole forrest efterfulgt af det øvrige felt efter deres placeringer i Last Chance.Startform: Rullende start.
Søndag
(ca. 15.30)
Grid show
Kvalifikationsheat 2 Startrækkefølge: Efter kørernes placeringer fra kvalifikationsheat 1, dog starter de otte forreste i omvendt rækkefølge.Startform: Stående start.
Reparationspause
Finale Startrækkefølge: Efter kørernes sammenlagte placeringer fra kvalifikationsheat 1 og 2.Startform: Stående start.

Morten Alstrup



Copyright 2001-2009, LV-Motorsport og Motorsporten.dk.